Dit najaar staan er weer heel wat beurzen op de planning: een aantal grote publiekstrekkers zoals de BIS beurs en HORECA beurs en meerdere interessante nichebeurzen. Een aantrekkelijke stand op een goed gekozen beurs kan een onderneming vooruithelpen op vlak van sales en imago! Maar … er hangt een prijskaartje aan vast. Het is dus belangrijk dat je beursdeelname rendeert. Een goede voorbereiding is een must.
Haal alles uit uw beursdeelname! Een aantal tips:
1) Strategiebepaling
De strategiebepaling is een essentiële bouwsteen voor een geslaagde beursdeelname. Toch wordt dit vaak vergeten. Wie is je doelgroep en komt dit overeen met de gemiddelde beursbezoeker? Wat spreekt je doelgroep aan en wat willen ze precies vinden op de beurs? De antwoorden op deze vragen zijn van belang voor de juiste invulling en uitstraling van de stand. Dit bepaalt welke producten of diensten de volle aandacht krijgen.
Definieer samen met je team wat je precies wil bereiken binnen het vooropgestelde beursbudget.

2) Organisatie en planning
Een kleine beursoppervlakte wil je optimaal benutten. Denk dus goed na over de indeling en de technische mogelijkheden. Vergeet niet dat elke beursorganisatie andere regels hanteert. Laat je dus niet verrassen en ga tijdig na wat kan en niet kan.
3) Communicatie en promotie
Het is voor de hand liggend dat je je beursdeelname bekend maakt via diverse kanalen: website, social media, briefwisseling, emailhandtekening, nieuwsbrieven, advertenties, … Aanvullend kan je een aparte landingspagina koppelen aan je website waarop alle nodige beursinformatie te vinden is. Wil je mensen overtuigen om langs te komen? Nodig hen uit om zich te registreren en koppel er een leuke incentive aan. Mensen die zich vooraf registreren kan je verwennen met een klein geschenk die ze op je stand kunnen afhalen. Dit is een interessante aanpak omdat je vooraf gegevens verzamelt van (potentiële) klanten.
4) Opvolging
Het is cruciaal om je contacten op te volgen! Je maakt een slechte indruk als je een potentiële klant op zijn honger laat zitten. Helaas blijft bij velen de stapel beurscontacten achteraf onaangeroerd.
5) Evaluatie
Wat ging goed en wat kan beter? Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen. Een kort verslag als naslagwerk voor de volgende beursdeelname komt zeker en vast ten goede.