4 essentiële elementen van een marketingplan

In de vorige blog hadden we over het nut van een marketingplan. Nu gaan we een stap verder. Welke elementen zijn essentieel bij een marketingplan? We zetten ze even op een rij.
Lees verder

Nut van een marketingplan

Marketing is de manier waarop je een product of dienst bij de klant krijgt.  Een marketingplan structureert dit volledig traject. Het plan is gebaseerd op een interne en externe analyse van waaruit strategische en operationele keuzes voortvloeien. Het geeft aan hoe je als ondernemer de gestelde doelen kan bereiken, op welke termijn en met welke middelen.

Waarom is een marketingplan nu zo belangrijk?

Lees verder

Hoe meer klanten aantrekken?

Want daar draait het in essentie om.  Bij de opstart van een zaak denkt men aan een bedrijfsgebouw, inrichting, voorraad, website en uiteraard de producten of diensten  … maar zelden denkt men al na over marketing.  “Er komen niet zo veel klanten over de vloer, ondanks onze website en advertentie in een krant. Hoe kan dat nu?”

Herkenbaar?

Gericht communiceren is de boodschap! Hieronder een aantal tips hoe je hiermee aan de slag kan.

Lees verder

Ambassadeurschap – Mensen maken het verschil!

‘Mond-tot-mond reclame’ is voor veel ondernemingen nog steeds één van de belangrijkste kanalen voor de instroom van kwalitatieve ‘leads’. Verkooppraatjes en grootschalige marketingcampagnes zijn ondergeschikt aan de authentieke betrouwbare ‘Human2Human’ getuigenissen. Mensen vertrouwen op de aanbevelingen van hun netwerk en vinden zo de weg naar een product, een dienst of een organisatie. Er ligt voor ondernemingen dan ook een grote kans in het actief betrekken van hun menselijk kapitaal. Elke stakeholder is een potentiële ‘ambassadeur’ van de organisatie. De uitdaging bestaat erin dat potentieel  aan te wakkeren, te detecteren en te activeren!

Lees verder

Wijzigingen kmo-portefeuille vanaf 1/04/2016

De Vlaamse regering heeft de huidige werking van de kmo-portefeuille onder de loep genomen en enkele grondige wijzigingen doorgevoerd die in werking treden vanaf 1 april 2016

Lees verder

Wil jij groeien als KMO?

Wil jij met je onderneming groeien?

Een startende ondernemer zegt zonder enige aarzeling en volle overtuiging: JA! En zo hoort het ook. Je start een onderneming omdat je gelooft in je verhaal. Het enthousiasme zet alles in een hoger tempo. Je krijgt orders binnen en je bent gelanceerd! Heerlijk gevoel. Het gaat goed en je bent tevreden met de resultaten.  Klanten zijn tevreden en het woord verspreidt zich snel…

groei

Lees verder

5 tips voor een geslaagde beursdeelname

Dit najaar staan er weer heel wat beurzen op de planning: een aantal grote publiekstrekkers zoals de BIS beurs en HORECA beurs en meerdere interessante nichebeurzen. Een aantrekkelijke stand op een goed gekozen beurs kan een onderneming vooruithelpen op vlak van sales en imago!  Maar … er hangt een prijskaartje aan vast. Het is dus belangrijk dat je beursdeelname rendeert. Een goede voorbereiding is een must.

Lees verder

7 tips om succesvol te netwerken

Je kent die types wel: de vlotte persoonlijkheden die met één woord en een glimp van een glimlach iedereen kan overtuigen van zijn of haar charmes. Ongelofelijk, hoe doen die dat toch? Het zijn geboren netwerkers.
Lees verder

Kies je voor een reclamebureau of een marketingbureau ?

Iedereen weet waar je terechtkan voor een lekker broodje, voor verzekeringen of wie je moet bellen als je problemen hebt met je verwarming. In de wereld van marketing en communicatie geldt net hetzelfde, voor elke uitdaging een oplossing. Alleen is het niet echt duidelijk wie wat doet.

Een korte verduidelijking:
marketingbureau of reclamebureau

Lees verder

Plagiaat

Veel media-aandacht was er deze week voor de wereldhit ‘Blurred Lines’ van Pharrel Williams en Robin Thicke. De rechtbank oordeelde ‘plagiaat’ en dus geen hommage aan Marvin Gaye.  De grens is moeilijk te leggen. Wat is plagiaat en wat is een inspiratiebron?  Voldoende stof tot discussie!

Niet alleen de muziekindustrie heeft ermee te kampen. Je ziet het in elke sector: bedrijven die hun concurrent na-apen. De verleiding is groot om in de voetstappen te treden van een succesvolle concurrent. MAAR…  als de concurrenten steeds meer op elkaar gaan lijken, blijft alleen de prijs over om mee te concurreren. Is het dat wat je wil? Is het dat wat je klanten wensen?

Lees verder