Hoe meer klanten aantrekken?

Want daar draait het in essentie om.  Bij de opstart van een zaak denkt men aan een bedrijfsgebouw, inrichting, voorraad, website en uiteraard de producten of diensten  … maar zelden denkt men al na over marketing.  “Er komen niet zo veel klanten over de vloer, ondanks onze website en advertentie in een krant. Hoe kan dat nu?”

Herkenbaar?

Gericht communiceren is de boodschap! Hieronder een aantal tips hoe je hiermee aan de slag kan.

Vinddevis klanten aantrekken

 

1) Ken je (potentiële) klanten

Neem de tijd om stil te staan wie je klanten precies zijn. Wat zijn hun exacte behoeften en hoe kan je als ondernemer hen optimaal helpen. Door je klanten op te delen in diverse klantenprofielen krijg je een heel specifiek beeld over hun leefwereld.  Gebruik deze informatie om gerichte acties op te zetten.  Bijvoorbeeld kersverse ouders zullen vaak andere interesses en behoeften hebben dan een koppel dat uitkijkt naar hun pensioen. Dit geldt voor bedrijven actief in B2C als in B2B.

tip: Misschien vind je het moeilijk om de behoeften in kaart te brengen. Nodig een aantal klanten uit voor een ronde-tafel-gesprek. Dit kan heel verhelderend werken en jouw klanten zullen blij zijn dat je hun mening aanhoort.

2) Communiceer

We weten ondertussen wie we willen aanspreken en we weten ook meer over hun behoeften en interesses. Kies voor een boodschap en een medium dat past voor je doelpubliek.  Welke magazines, websites, beurzen, … vind jouw doelgroep interessant. Hoe concreter en gerichter je te werk gaat, hoe meer mensen zich direct aangesproken voelen door je boodschap.

tip: Hou er rekening mee dat klanten via diverse kanalen in aanraking moeten komen met je bedrijf of merk vooraleer mensen overstappen tot actie.

3) Anders dan anders

Probeer creatief uit de hoek te komen. Laat je omringen door partners die je hierbij kunnen helpen. De resultaten zullen zeker en vast volgen.

Helpende hand nodig om meer klanten aan te trekken? Je kan steeds terecht bij Vinddevis