Marketing wtf#&!?

Ik spreek nog maar de term marketing uit en de persoon voor me  fronst z’n wenkbrauwen en kijkt me niet begrijpend aan.

‘Eenvoudig gezegd: Marketing helpt je product of dienst op de meest doeltreffende manier tot bij de juiste doelgroep. Éénmaal bij de juiste doelgroep gaat het over klantenbinding.’

Na marketingdeze uitleg verdwijnt de frons, maar de blik blijft. Tja, … het is zo een ruim begrip. Voor elke onderneming is de invulling anders.
Marketing vertrekt vanuit een doel en een strategie. Dit kan je vergelijken met de fundamenten van een woning. Zonder de fundamenten zal je verhaal niet sterk staan en als een kaartenhuis in elkaar zakken. Met een juist verhaal en een daarop afgestemde planning, kan je je doelen bereiken.

‘Mmm, een doel en een plan…’, er volgt een stilte. M’n gesprekspartner gaat achteruit zitten en zakt dieper weg in z’n stoel. Het klinkt allemaal zo logisch en eenvoudig. Maar dat is het niet. Als ondernemer ben je vooral bezig met de kernactiviteiten van je zaak. Alle andere dingen verschuiven naar de achtergrond.

Je doet toch ook beroep op een boekhouder? Waarom dan geen marketeer…