Wil jij groeien als KMO?

Wil jij met je onderneming groeien?

Een startende ondernemer zegt zonder enige aarzeling en volle overtuiging: JA! En zo hoort het ook. Je start een onderneming omdat je gelooft in je verhaal. Het enthousiasme zet alles in een hoger tempo. Je krijgt orders binnen en je bent gelanceerd! Heerlijk gevoel. Het gaat goed en je bent tevreden met de resultaten.  Klanten zijn tevreden en het woord verspreidt zich snel…

groei

Oei, ik verzuip!
Nieuwe orders komen binnen en het werk stapelt zich op. Je moet een keuze maken, ga ik samenwerken met freelancers  of neem ik personeel aan? Verzuipen is geen optie…  je onderneming is aan het groeien.

Alarm!
Er komen te weinig orders binnen! En nu? Verkoop is de motor van je onderneming. Vlot het niet zoals je wenst, dan kan je een extra verkoper in dienst nemen. Een andere optie is externen aan het werk zetten. Denk maar aan hulp bij het maken van succesvolle strategische keuzes, genereren van afspraken met mogelijke klanten , …  Het is belangrijk dat je nadenkt over je korte termijn en je lange termijn oplossingen.

samenwerking Vinddevis

Is groei een keuze?
Er wordt vaak gezegd dat groei een keuze is, maar is dit effectief zo? Hoe ervaar jij dit als ondernemer?

Het probleem is vaak dat ondernemers alles op alles inzetten om zoveel mogelijk klanten te behagen zonder enige toekomstvisie voor ogen te houden.  Groei moet een strategische keuze zijn en je handelingen daarop afgestemd.

Als ondernemer kan je bewust kiezen om niet te groeien omdat je best tevreden bent met de huidige manier van werken.  Daar is helemaal niets mis mee. Stel, je hebt een rendabel bedrijf en je slaagt erin dit zo te houden. Knap toch?!

 

Ai, ik groei…
Is groei jouw strategische keuze? Dan kom je vroeg of laat wel in contact met die groeipijnen.

Het draait allemaal om energie: de juiste man op de juiste plaats, het optimaliseren van werkprocessen, begeleiding van werknemers, …

Voor de zaakvoerder:
Je groeit en krijgt nieuwe mensen onder je hoede die je moet aansturen. Dat betekent dat jouw rol als ondernemer verandert.  Je wordt een manager…  Dit betekent dat je op een gestructureerde manier moet werken en nog meer moet gaan delegeren.  Voor veel ondernemers is dit volledig nieuw en een heuse aanpassing.

Voor de onderneming:
De onderneming komt onder druk te staan. Er zijn extra uitgaven voor het aanwerven van medewerkers. Deze kosten zijn niet onmiddellijk terugverdiend.  De focus verschuift naar verkoop, verkoop EN verkoop. Helaas vaak ten koste van de kernkwaliteiten.

Voor het team:
Ook emotioneel brengt het heel wat met zich mee. Het team komt onder druk te staan omdat er meer inkomsten moeten gegenereerd worden.  De focusverschuiving, het toenemen van conflicten met zaakvoerder of met nieuwe medewerkers, dit zijn allemaal symptomen van een bedrijf in transitie.

Wil je bewust gaan groeien, laat dit bovenstaande je dan niet tegenhouden. Er bestaan tal van organisaties die jou hierbij kunnen helpen.

Kies jij voor een groeistrategie? Wil je meer weten of heb je nood aan externe hulp? Contacteer me voor een vrijblijvend gesprek. 0494 24 74 60

Griet Allaert